Κανονισμοί Λειτουργίας Αρχειονομίας - Βιβλιοθηκονομίας

[Πτυχιακές Εργασίες - Κανονισμός] - [Εξετάσεις - Κανονισμός]

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

    Σκοπός της Πρακτικής Άσκησης είναι η εξοικείωση των φοιτητών με την εργασιακή πραγματικότητα των επιστημονικών κλάδων της Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας και η εφαρμογή Θεωρητικών γνώσεων σε πραγματικό περιβάλλον. Πιο συγκεκριμένα η Πρακτική Άσκηση αποβλέπει στην ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας μέσα από πραγματικές συνθήκες εργασίας. Η Πρακτική Ασκηση αποτελεί απαραίτητο στοιχείο της εκπαίδευσης των βιβλιοθηκονόμων και αρχειονόμων, είναι υποχρεωτική για τονς φοιτητές του Τμήματος και διενεργείται μεταξύ Γ' και Δ' έτους σπουδών.

    Η Πρακτική Άσκηση αποβλέπει : α) στη πλήρη αξιοποίηση των γνώσεων που απέκτησαν οι φοιτητές κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, β) στην προσαρμογή των φοιτητών στους χώρους εργασίας και στην εξάσκηση των δεξιοτήτων και ικανοτήτων τους, γ) στη δημιονργία νέων ευκαιριών επαγγελματικής αποκατάστασης των αποφοίτων του Τμήματος, δ) στην αξιοποίηση εκ μέρους του Τμήματος της εμπειρίας που απέκτησαν οι φοιτητές κατά τη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης ,με ανάλογη προσαρμογή στην εκπαιδευτική διαδικασία.

    Η Πρακτική Άσκηση χρηματοδοτείται απο το ΕΠΕΑΕΚ έως τον Δεκέμβριο του 1999 (βλ. Ερευνητικά Προγράμματα). Η οργάνωση και υλοποίησή της πραγματοποιούνται σύμφωνα με τους περιορισμούς και τις υποχρεώσεις που απορρέουν απο τη σχετική σύμβαση εκτέλεσης έργου που έχει υπογραφεί μεταξύ του Ιονίου Πανεπιστημίου και του Υπουργείου Παιδείας.

Οι συντελεστές της Πρακτικής Ασκησης είναι οι φοιτητές, οι φορείς και οι επόπτες διδάσκοντες. Οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των παραπάνω έχουν ως εξής :

Α. Φοιτητές
Οι φοιτητές έχουν τις ακόλουθες υποχρεώσεις:

  1. Την απόλυτη τήρηση των ωραρίων και ημερών εργασίας.
  2. Την εκτέλεση ολων των καθηκόντων που Θα τους ανατεθούν.
  3. Την τήρηση των κανόνων που διέπουν το χώρο εργασίας.
  4. Την ενημέρωση τον Γραφείου Πρακτικής Άσκησης και του επόπτη διδάσκοντα για τις ημερομηνίες έναρξης και λήξης της εργασίας τους, την πρόοδο αυτής καθώς και τυχόν προβλήματα που θα προκύπτουν. Στην τελευταία περίπττωση οι ασκούμενοι φοιτητές οφείλονν να επικοινωνήσονν με τον εποπτη διδάσκοντα και να μην προβούν σε προσωπική επίλυση του προβλήματος.
  5. Τη συνεργασία με το προσωπικο της Βιβλιοθήκης ή του Αρχείου όπου ασκούνται.
  6. Την υπεύθυνη χρήση και φύλαξη όλων των μηχανημάτων, υλικών, κλπ που τους έχουν δοθεί προς χρήση κατά τη διάρκεια της εργασίας τους.
  7. Τη διατήρηση του χώρου εργασίας στην ίδια κατάσταση, όπως τους δόθηκε στην αρχή της εργασίας τους.
  8. Την καταβολή κάθε προσπάθειας για την απόκτηση περαιτέρω γνώσεων, την ανάπτυξη επαγγελματικής συνείδησης και την εν γένει επαγγελματική τους εξέλιξη.
  9. Την καταβολή κάθε προσπάθειας για την εξασφάλιση καλής συνεργασίας με το υπόλοιπο προσωπικό.
  10. Την σύνταξη 'Εκθεσης αυτοαξιολόγησης στο τέλος της Πρακτικής Άσκησης, στη βάση οδηγιών που θα τους δοθούν.

'Εχουν επίσης και τα ακόλουθα δικαιώματα:

  1. Την απαίτηση εκπαίδευσης και εργασίας τους στους υπάρχοντες τομείς του φορέα, στον οποίο επέλεξαν να κάνουν την Πρακτική Άσκηση, υπό την προυπόθεση οτι δεν βλάπτεται η ομαλή λειτουργία του.
  2. Την ενημέρωση του Επόπτη -Διδάσκοντα για κάθε πρόβλημα ή εμπόδιο που τυχόν προκύπτει κατά τη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης και την υπόδειξη τρόπων λύσεων αυτών των προβλημάτων.
  3. Την ενημέρωση του γραφείου Πρακτικής Άσκησης για την πρόοδο της εργασίας τους.
  4. Την αξιολόγηση της Πρακτικής Άσκησης ως εκπαιδεύτικού μέσου και ως μηχανισμού πρόσβασης στην αγορά εργασίας.

Β. Φορείς
Κατά τη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία των φορέων στους εξής τομείς :

  1. Στην εξασφάλιση των συνθηκών εργασίας όπου να καταδεικνύεται η σημασία και τα αγαθά αποτελέσματα της συνεργασίας, της συνέπειας και της επαγγελματικής υπενθυνότητας με στόχο την ανάπτυξη της επαγγελματικής συνείδησης και αξιοπιστίας.
  2. Στην παρακολούθηση και εποικοδομητική καθοδήγηση των ασκούμενων, αφιερώνοντας τον ανάλογο χρόνο, ιδιαίτερα κατά την αρχική διάρκεια εκπαίδευσής τους.
  3. Στην εξασφάλιση ομαλής εργασιακής σχέσης των ασκούμενων με προϊστάμενους και υφιστάμενους.

Ειδικότερα οι φορείς :

  1. Πιστοποιούν την τυπική έναρξη και λήξη της περιόδου εργασίας, η οποία πρέπει να αποτελείται συνολικά απο 3 συνεχόμενους μήνες ή το ελάχιστο από 60 ημέρες εργασίας.
  2. Αναθέτουν καθήκοντα στους ασκούμενους. Τα καθήκοντα που θα αναλάβουν οι ασκούμενοι προσδιορίζονται με βάση τους στόχους πού έχονν τεθεί παραπάνω και ανατίθενται στον ασκούμενο κατά τις πρώτες ημέρες της εργασίας του.
  3. Εκπαιδεύουν τους ασκούμενους διαδοχικά σε όλα τα υπάρχοντα τμήματα της βιβλιοθήκης ή του αρχείου, ώστε να αποφευχθεί η αποκλειστική και επαναλαμβανόμενη εργασία σε ένα μόνο τομέα του φορέα.
  4. Προσδιορίζουν το ωράριο εργασίας σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου και την πρακτική που ακολουθείται στον φορέα. Σε περιπτώσεις "βάρδιας" ο ασκούμενος υποχρεούται να αναλάβει ανάλογα καθήκοντα οπως οι υπόλοιποι εργαζόμενοι.
  5. Εξασφαλίζουν χώρο εργασίας και πρόσβασης σ' αυτόν.
  6. Χορηγούν βεβαίωση για το χρονικό διάστημα Πρακτικής Άσκησης κάθε ασκούμενου φοιτητή.

Γ. Επόπτες - διδάσκοντες

Στα πλαίσια των καθηκόντων του ο επόπτης διδάσκων :

  1. Παρακολουθεί την ομαλή διεξαγωγή της Πρακτικής Ασκησης των φοιτητών που εποπτεύει και επιλύει, σε σννεργασία με το Γραφείο Πρακτικής Άσκησης ,τυχόν πρακτικά προβλήματα που προκύπτουν.
  2. Επιμελείται για την έγκαιρη παραλαβή των εκθέσεων αξιολόγησης φορέων και φοιτητών ,τις οποίες διαβιβάζει στο Γραφείο Πρακτικής Ασκησης. Οι παραπάνω εκθέσεις πρέπει να παραδοθούν στον επόπτη διδάσκοντα στο τέλος της Πρακτικής Ασκησης.

Δ. Εκθέσεις Αξιολόγησης

Μετά την ολοκλήρωση της Πρακτικής Άσκησης συντάσσονται εκθέσεις αξιολόγησης από τους φορείς και από τους φοιτητές. Οι εκθέσεις αξιολόγησης των φορέων περιλαμβάνουν τα εξής σημεία :

  1. Αξιολόγηση της προόδου των ασκούμενων σε σχέση με την εκτέλεση των καθηκόντων που τους έχουν ανατεθεί.
  2. Αξιολόγηση του βαθμού συνέπειας σε σχέση με την τήρηση των ωραρίων και την αποδοτικότητα μέσα στα απαιτούμενα και λογικά χρονικά πλαίσια.
  3. Τον βαθμό προσαρμοστικότητας και δυνατότητας αφομοίωσης νέων γνώσεων και διαδικασιών.
  4. Τον βαθμό συνεργασιμότητας και σχέσεων με το λοιπό προσωπικό.
  5. Την εν γένει παρουσία και εργασία των ασκούμενων.
  6. Την παραγωγικότητα, ανάπτυξη πρωτοβουλιών και ενδιαφέροντος.
  7. Την επαγγελματική σννείδηση και τις επαγγελματικές δραστηριότητες.

Οι εκθέσεις αξιολόγησης των φοιτητών περιλαμβάνονν τα εξής σημεία :

  1. Αξιολόγηση της ποικιλίας των εργασιών που ανατέθηκαν σε αυτούς.
  2. Αξιολόγηση της διαθεσιμότητας του φορέα για παροχή οδηγιών και ενημέρωσης.
  3. Αξιολογηση των ευθυνών που ανέλαβαν (λειτουργίες ,διαδικασίες ,καθήκοντα κλπ ). Προσδιορισμός των ωφελειών πον προέκυψαν από την Πρακτική Άσκηση (Προσαρμογή γνώσεων και δεξιοτήτων στις ανάγκες του φορέα - αξιοποίηση ήδη αποκτηθέντων γνώσεων - ανάπτυξη νέων γνώσεων).
  4. Αξιολόγηση του θεσμού της Πρακτικής Άσκησης.
  5. Αξιολόγηση της Πρακτικής Άσκησης ως προς τις προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης.