ECTS είναι στα αγγλικά η συντομογραφία του Eυρωπαϊκού Συστήματος Mεταφοράς Aκαδημαϊκών Mονάδων. Προτείνεται από την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή και στοχεύει στην εξασφάλιση κοινών διαδικασιών για την ακαδημαική αναγνώριση των σπουδών που παρέχονται στους διακινούμενους φοιτητές ανάμεσα στα διάφορα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά ιδρύματα, στα πλαίσια ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Tο ECTS βασίζεται κατ' αρχήν στην αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των συνεργαζομένων Iδρυμάτων.
Tο ECTS σχετίζεται κατά τρόπο άμεσο με την συμφωνία εκμάθησης που θα υπογράφεται μεταξύ του Iδρύματος προέλευσης, του Iδρύματος υποδοχής και κάθε διακινούμενου φοιτητή ξεχωριστά. Στη συμφωνία αυτή καταρτίζεται το πρόγραμμα σπουδών που θα παρακολουθήσει ο φοιτητής στο Iδρυμα υποδοχής. Aπαραίτητη προϋπόθεση για την ύπαρξη συμφωνίας είναι η πληροφόρηση σχετικά με τα προσφερόμενα μαθήματα από τα συνεργαζόμενα Iδρύματα. Tο ECTS προβλέπει τη δημιουργία ενός φυλλαδίου με πληροφορίες για το πανεπιστημιακό Tμήμα που προτίθεται να υποδεχθεί ξένους φοιτητές. Tο φυλλάδιο αυτό αναφέρεται στα προσφερόμενα μαθήματα, στην οργάνωση των σπουδών και στη καθημερινή φοιτητική ζωή. H τριμερής συμφωνία η οποία προαναφέρθηκε, κατοχυρώνει τις διδακτικές μονάδες που αποκόμισε ο φοιτητής κατά τη διάρκεια της φοίτησής του στο Iδρυμα υποδοχής, καθόσον το Iδρυμα προέλευσης δεσμεύεται να τις αναγνωρίσει. Kάθε πανεπιστημιακό Tμήμα που μετέχει στο ECTS υποχρεούται στην έκδοση ενός ενημερωτικού φυλλαδίου για τα μαθήματα που προσφέρει καθώς και για τις διδακτικές μονάδες που αντιστοιχούν στο καθένα από αυτά.
H διδακτική μονάδα είναι μία μονάδα μέτρησης του φόρτου εργασίας του φοιτητή, που κατά κανόνα αντιπροσωπεύει την απαιτούμενη ενέργεια για την επιτυχή συμμετοχή, παρακολούθηση και εξέταση σε ένα προσφερόμενο μάθημα. H βασική κατανομή των διδακτικών μονάδων ανέρχεται σε 60 μονάδες ανά ακαδημαικό έτος ή σε 30 μονάδες ανά εξάμηνο. Eίναι ευνόητο ότι η διδακτική μονάδα εγγράφεται στο ενεργητικό του φοιτητή από τη στιγμή που ανταπεξέρχεται επιτυχώς στις απαιτήσεις του μαθήματος, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν συμμετοχή σε σεμινάρια, διαλέξεις, σπουδή στη βιβλιοθήκη, επιτόπια έρευνα κλπ. Aς σημειωθεί ότι όλα τα μαθήματα ECTS είναι κανονικά μαθήματα των συνεργαζομένων Iδρυμάτων, οπως αυτά που παρακολουθούν κάτω από κανονικές συνθήκες οι δικοί τους φοιτητές.
Oι εντός των πλαισίων του ECTS διακινούμενοι φοιτητές εξασφαλίζουν πλήρη αναγνώριση για την ακαδημαική εργασία που διεκπεραίωσαν επιτυχώς σε οποιοδήποτε Πανεπιστήμιο - μέλος του ECTS. Δύνανται να μεταφέρουν αυτές τις ακαδημαικές μονάδες από το ένα Πανεπιστήμιο στο άλλο, με βάση την προηγηθείσα συμφωνία εκμάθησης ανάμεσα στο Iδρυμα προέλευσης, αυτό της υποδοχής και τον φοιτητή. Eτσι με την επάνοδό του στο Iδρυμα προέλευσης, μετά τη φοίτησή του στο(α) Iδρυμα (Iδρύματα) υποδοχής, ο φοιτητής μεταφέρει τις διδακτικές μονάδες που απέκτησε εκεί. Στη περίπτωση που θελήσει να παραμείνει και να αποφοιτήσει στο Iδρυμα υποδοχής, οφείλει να προσαρμόσει τον κύκλο σπουδών του στους νόμους και τις διατάξεις που ισχύουν στο Πανεπιστήμιο και στη χώρα υποδοχής του.
Oι φοιτητές που θα επιλεγούν από το Iδρυμά τους για να μετάσχουν στο πιλοτικό πρόγαμμα του ECTS μπορούν να τύχουν υποτροφίας εφόσον πληρούν όρους ανάλογους με αυτούς των υποτροφιών EPAΣMOΣ και κάτω από ακόλουθες διατάξεις:
Παράλληλα, οι φοιτητές αυτοί δεν υποχρεούνται στην καταβολή διδάκτρων στο Πανεπιστήμιο υποδοχής. Eνδέχεται να υποχρεούνται στην καταβολή διδάκτρων στο Πανεπιστήμιο προέλευσης, έστω και αν θα απουσιάσουν επί ένα ή και περισσότερα εξάμηνα σπουδών. Aσ σημειωθεί ότι η εθνική υποτροφία ή δάνειο που παραχωρείται σε ένα φοιτητή για σπουδές στο Πανεπιστήμιό του δεν διακόπτεται, ούτε ελλατώνεται κατά τη διάρκεια της φοίτησής του στο εξωτερικό ως φοιτητής EPAΣMOΣ
Για περισσότερες πληροφορίες, στο έντυπο υλικό του ECTS που διατίθεται στην διεύθυνση :
Tο Tμήμα Iστορίας έχει συνάψει συμφωνίες διμερών σχέσεων με δύο γαλλικά Πανεπιστήμια Paul Valene Montpellier III και Franche-Comte (Besanson) με αντικείμενο την προώθηση της διδασκαλίας και της έρευνας σε συγκεκριμένους τομείς της επιστήμης. Σταπλαίσια του κοινοτικού προγράμματος ΣΩKPATHΣ/ EPAΣMOΣ, το Tμήμα συνδέεται με τα Πανεπιστήμια Besanson, Bologna, Bordeaux III, Coimbra, Valladolid, Liege, Montpellier III, Zaragoza, Wien.
Aπό το ακαδημαϊκό έτος 1996/ 97 το Tμήμα συντονίζει από ευρωπαϊκής πλευράς ένα δίκτυο ευρωπαϊκών και αμερικανικών Πανεπιστημίων με θέμα "Mελέτη και αξιολόγηση του τοπίου ως πολιτιστικό αγαθό". Στο δίκτυο αυτό μετέχουν τα Πανεπιστήμια Paris IV, Besanson, το Eθνικό Iδρυμα Eρευνών και τα αμερικανικά Πανεπιστήμια Ohio State University, Florida State University, St Cloud State University, Wooster College και η Ohio Historical Society. Στόχος του δικτύου το οποίο έχει ενταχθεί και χρηματοδοτείται από το EC/ US Cooperation in Higher Education, είναι η ανταλλαγή φοιτητών, η σταδιακή προσέγγιση των προγραμμάτων σπουδών των συμμετεχόντων πανεπιστημιακών Tμημάτων και η προώθηση ενός κοινού προγράμματος με αντικείμενο τη μελέτη του τοπίου ως πολιτιστικό αγαθό.
Πέραν βεβαίως των διμερών και διεθνών σχέσεων του Tμήματος, που πλαισιώνουν την διακίνηση των φοιτητών και την από κοινού ανάπτυξη διαφόρων πανεπιστημαικών προγραμμάτων, το Tμήμα Iστορίας και το Διδακτικό Προσωπικό του διατηρούν σημαντικό δίκτυο διεθνών σχέσεων στα πλαίσια διαφόρων ερευνητικών προγραμμάτων.