Θέλεις δουλειά, κάνε το τεστ!
Οι ψυχομετρικές απαντήσεις κερδίζουν την προτίμηση πολλών επιχειρήσεων.
Με τα ψυχομετρικά τεστ θα πρέπει να μάθουν να ζουν όσοι αναζητούν εργασία σε μεγάλες ελληνικές και ξένες εταιρείες. Το συγκεκριμένο «εργαλείο» κερδίζει όλο και περισσότερο την εμπιστοσύνη των τμημάτων διοίκησης προσωπικού των επιχειρήσεων.
Αυτό οφείλεται στο ότι τα ψυχομετρικά τεστ (δηλαδή σειρά ερωτήσεων μέσω της οποίας προκύπτει το «προφίλ» των υποψηφίων) διευκολύνουν την επιλογή και την αξιολόγηση των ανώτατων και ανώτερων στελεχών, προσφέροντας πολλές πληροφορίες για την προσωπικότητα ενός υποψήφιου, για στοιχεία δηλαδή που δεν εμφανίζονται στο βιογραφικό του.
Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων Price Waterhouse Coopers και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ο.Π.Α.), το 2003 το 21% των ελληνικών εταιρειών χρησιμοποιούσε ψυχομετρικά τεστ, όταν το 2002 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 13%. Κύριοι χρήστες τους στη χώρα μας, σε ποσοστό που ξεπερνά το 75% του συνόλου, αποτελούν οι θυγατρικές μεγάλων πολυεθνικών ομίλων.
Περιθώρια
Υπάρχουν, όμως, ακόμα πολλά περιθώρια αύξησης της διείσδυσης ψυχομετρικών τεστ στην ελληνική αγορά, υποστηρίζει ο κ. Ιωάννης Νικολάου, λέκτορας Οργανωτικής Συμπεριφοράς του Ο.Π.Α., καθώς το ποσοστό χρήσης τους στην Ευρώπη αγγίζει το 35% και στις Η.Π.Α. το 30%. Σε μερικές μάλιστα χώρες, όπως στην Αγγλία, την Ισπανία και τη Σουηδία, περισσότερες από τις μισές εταιρείες χρησιμοποιούν αντίστοιχα τεστ.
Η χρήση του συγκεκριμένου «εργαλείου» μπορεί να κάνει ευκολότερο το έργο του τμήματος Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων μιας εταιρείας, υποστηρίζει ο κ. Νεκτάριος Χατζάκης, HR manager της φαρμακευτικής εταιρείας Sanofi - Synthelabo. Ενώ τα βιογραφικά προσφέρουν πληροφορίες μόνο αναφορικά με τις γνώσεις και την επαγγελματική εμπειρία των υποψηφίων, τα ψυχομετρικά τεστ χαρτογραφούν έναν υποψήφιο αποκαλύπτοντας τόσο τις δεξιότητες όσο και διάφορα σημαντικά στοιχεία του χαρακτήρα του, προσφέροντας έτσι πολύτιμες πληροφορίες στον υπεύθυνο Ανθρώπινου Δυναμικού μιας εταιρείας.
Ο ρόλος αυτών των τεστ είναι καθαρά συμπληρωματικός, αναφέρει ο κ Γιάννης Παπαθεοδώρου, HR manager της BP Hellas, καθώς από μόνα τους δε μπορούν να αποτελέσουν κριτήριο επιλογής. Αντίθετα, όπως φαίνεται και από την έρευνα της Price Waterhouse Coopers, οι περισσότερες εταιρείες τα χρησιμοποιούν παράλληλα με τις συνεντεύξεις.
Η χρήση των ψυχομετρικών τεστ προσδίδει μεγαλύτερη αντικειμενικότητα στη διαδικασία επιλογής και αξιολόγησης προσωπικού, προσθέτει ο κ. Σπύρος Τριβόλης, managing partner της εταιρείας συμβούλων ανθρώπινου δυναμικού STA - Insights Greece. Τα ψυχομετρικά τεστ είναι απαλλαγμένα από την υποκειμενικότητα του αξιολογητή και δεν επηρεάζονται ούτε από τα προσωπικά δημογραφικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων (ηλικία, φύλο κ.τλ.), αλλά ούτε και από διαφορές στη διατύπωση των ερωτήσεων, που είναι κοινή για όλους τους συμμετέχοντες. Επιπλέον, κατά τον κ. Νικολάου, τα ψυχομετρικά τεστ είναι μια γρήγορη και σχετικά φθηνή διαδικασία. Τα περισσότερα τεστ έχουν ενσωματωμένους μηχανισμούς ανίχνευσης τάσεων ψεύδους ή/και προσπάθειας του υποψηφίου να βελτιώσει την εικόνα του.
Θέλει προσοχή
Σύμφωνα, όμως, με τον κ. Νικολάου, προκειμένου τα ψυχομετρικά τεστ να παρέχουν έγκυρα αποτελέσματα, πρέπει να έχουν κατασκευαστεί από εξειδικευμένους ψυχολόγους και οι εταιρείες που τα χρησιμοποιούν να τα εφαρμόζουν σωστά, πράγμα που συχνά δε συμβαίνει. Πολλές εταιρείες, λόγω έλλειψης τεχνογνωσίας, εξειδικευμένου προσωπικού αλλά και πόρων, καταφεύγουν στη χρήση μεταφρασμένων τεστ, χωρίς να φροντίσουν για την προσαρμογή τους στα ελληνικά δεδομένα.
Αναφέρει, μάλιστα, την περίπτωση εταιρείας, που για μεγάλο χρονικό διάστημα χρησιμοποιούσε ψυχομετρικό τεστ, το οποίο είχε σταθμιστεί σε δείγμα ρωσοπόντιων μεταναστών, με αποτέλεσμα να συγκρίνει τους υποψήφιους με τις βαθμολογίες του συγκεκριμένου δημογραφικού γκρουπ.
Χρ. Απαρτόγλου
Κυριακάτικη «Ε», 15/2/2004
Οικονομία, Καριέρα